مراسم اسکار ۲۰۲۶ هنوز بیش از سه ماه تا اعلام برندگان فاصله دارد، اما رقابت بهترین فیلم عملاً همین حالا تعیین تکلیف شده است. حالا که همه آثار مهم ۲۰۲۵ اکران عمومی شده یا در جشنوارهها نمایش داده شدهاند، ترکیب اصلی نامزدهای احتمالی اسکار نودوهشتم در سایه جوایز مقدماتی مختلف بهخوبی شکل گرفته است.

در شروع فصل جوایز، فیلم One Battle After Another ساخته پل توماس اندرسن بهعنوان مدعی اصلی شناخته میشد. البته این فیلم رقبای جدی هم داشت؛ از جمله Hamnet به کارگردانی کلویی ژائو، Sinners از رایان کوگلر، Sentimental Value ساخته یواخیم تریه، Marty Supreme از جاش سفدی و Frankenstein به کارگردانی گییرمو دل تورو که همگی برای جلب حمایت منتقدان و رأیدهندگان در میدان بودند.
برای مطالعه مقالات بیشتر از این دست همراه مگفای باشید.
با اینهمه، با توجه به زمان نسبتاً زیادی که تا خود مراسم باقی مانده، هنوز این فرصت وجود داشت که شانس هر فیلمی در طول فصل جوایز تقویت یا تضعیف شود، یا حتی مدعیان تازهای فراتر از انتظار ظاهر شوند. اما با توجه به روند فعلی، به نظر میرسد تلاش سایر آثار برای تبدیل شدن به محبوب قطعی آکادمی عملاً بیفایده است؛ چون One Battle After Another طبق همه نشانهها، از همین حالا جایزه بهترین فیلم را «قفل» کرده است.
سلطه بیسابقه One Battle After Another در فصل جوایز
از همان لحظهای که نقدهای One Battle After Another منتشر شد، کاملاً روشن بود که این فیلم در فصل جوایز حضور پررنگی خواهد داشت و در فهرست نامزدهای منتقدان و مراسم مقدماتی متعدد، تکرار خواهد شد. اما کاری که این فیلم در مدت کوتاهی در ابتدای فصل انجام داده، واقعاً چشمگیر است.
در سه روز اخیر، One Battle After Another موفق شده است به ترتیب جایزه بهترین فیلم (Best Feature) از جشنواره Gotham Awards، عنوان بهترین فیلم سال از New York Film Critics Circle (انجمن منتقدان فیلم نیویورک) و جایزه بهترین فیلم از National Board of Review (هیئت ملی بازبینی فیلم) را از آن خود کند.
هر کدام از این جوایز، از نظر تاریخی برای رقابت بهترین فیلم اسکار اهمیت دارند. شش مورد از ۲۱ برنده «بهترین فیلم» در گاتهام، بعدها اسکار بهترین فیلم را هم بردهاند؛ ۱۴ تای دیگر دستکم نامزد این جایزه شدهاند. از میان برندگان NBR در ۹۳ دوره، ۲۲ فیلم با انتخاب نهایی آکادمی همسو بودهاند. انجمن منتقدان نیویورک نیز از سال ۱۹۳۵ تاکنون ۳۲ بار همان فیلمی را بهعنوان بهترین اثر سال انتخاب کرده که در نهایت برنده اسکار بهترین فیلم شده است.
اگر بازه زمانی از سال ۲۰۰۴ به بعد را در نظر بگیریم (زمانی که گاتهام رسماً جایزه بهترین فیلم را تعریف کرد)، آمار همپوشانی این سه نهاد با اسکار چنین است: گاتهام شش بار با اسکار همنظر بوده و NBR و NYFCC هرکدام سه بار با برنده بهترین فیلم اسکار یکی بودهاند. گاتهام در مجموع بهترین کارنامه را دارد؛ NBR آخرین بار در ۲۰۱۸ با Green Book با اسکار همسو شد و NYFCC از زمان The Artist در ۲۰۱۱ دیگر با انتخاب اسکار در جایزه بهترین فیلم یکی نبوده است.
با توجه به رویکرد متفاوت این سه مجموعه، در اغلب سالها آنها ترجیح میدهند «محبت» را بین چند فیلم تقسیم کنند. در ۱۴ مورد از ۲۱ سال گذشته، هرکدامشان یک فیلم متفاوت را بهعنوان «بهترین فیلم سال» انتخاب کردهاند. NBR و NYFCC پنج بار (۲۰۰۷، ۲۰۱۰، ۲۰۱۲، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۳) به یک انتخاب مشترک رسیدهاند؛ گاتهام و NYFCC فقط دو بار (۲۰۰۴ و ۲۰۰۹) یک فیلم را همزمان برگزیدهاند. اما گاتهام و NBR تا امسال هرگز روی یک فیلم واحد برای بهترین اثر سال توافق نداشتند.

این وضعیت، One Battle After Another را به اولین فیلمی تبدیل کرده که در یک سال، معادل جایزه «بهترین فیلم» را از هر سه نهاد گاتهام، NBR و NYFCC میگیرد. این موفقیت بیسابقه در ابتدای فصل جوایز، جایگاه این فیلم را بهعنوان مدعی شماره یک اسکار بهطرز چشمگیری تثبیت کرده است.
در عمل، همه انتظار داشتند که این فیلم دستکم در یکی از این سه جا «نبازد» و فضا را برای یک رقیب جدی باز نکند. اما در نهایت، بهجای آنکه آثاری مثل Hamnet، Marty Supreme، Sinners یا فیلمهای دیگر بتوانند در یکی از این مراسمها پرچم خود را بهعنوان تهدید اصلی One Battle After Another برافرازند، این فیلم دوباره موقعیت خود را مستحکمتر کرد و شانس رقبا را بیش از پیش کاهش داد.
با این روند، بهنظر میرسد در آستانه یک «جارو کردن» یا تقریباً «سویپ» کامل توسط One Battle After Another در فصل جوایز هستیم؛ فصلی که به احتمال زیاد با بردن جایزه بهترین فیلم در اسکار ۲۰۲۶ به اوج خود خواهد رسید. اگر این فیلم با چنین شروعی در نهایت نتواند در خط پایان برنده شود، یکی از بزرگترین شگفتیها در تاریخ ۹۸ ساله جوایز اسکار رقم خواهد خورد.
برروی بندیکت کامبربچ به شایعات «Doctor Strange 3» واکنش نشان داد کلیک کنید.

