وبلاگنویسی یا بلاگینگ (Blogging) یکی از کارآمدترین روشهای تولید محتوا محسوب میشود. اگر بخواهیم بگوییم وبلاگ نویسی چیست، باید آن را هنر بهاشتراکگذاری افکار، ایدهها و اطلاعات از طریق نوشتار در محیط آنلاین بنامیم. یک بلاگ که مقالات مختلف را در بر دارد، پویا است و بهطورمنظم بهروزرسانی میشود.
بلاگینگ صرفاً تولید مقاله نیست، بلکه ایجاد یک اثر ماندگار همراه با ارزش افزوده برای مخاطب به حساب میآید. این نوع از تولید محتوا هم توسط افراد عادی و هم بهوسیله کسبوکارها اجرا میشود. تولید مقاله بلاگ با اهداف و کارکردهای مختلفی انجام میشود.
در این مقاله قصد داریم وبلاگنویسی را بهطورکامل بررسی کنیم. ابتدا با مزایا و انواع وبلاگ آشنا خواهیم شد. سپس نحوه راهاندازی و نکات مهم برای نوشتن مطالب جذاب را بررسی خواهیم کرد. در انتها ترفندهای بهینهسازی و درآمدزایی از وبلاگ را نیز مرور خواهیم کرد.
اگر میخواهید با اسرار درآمدزایی و کسب اعتبار از طریق وبلاگ نویسی آشنا شوید، تا انتهای مطلب همراهمان باشید.
مزایای وبلاگ نویسی؛ فواید مقالات بلاگ برای افراد و کسبوکارها
وبلاگ نویسی در دهه ۹۰ میلادی نوعی حضور غیرتجاری در فضای وب بود و بیشتر یک سرگرمی محسوب میشد. هرکس از موضوعات مورد علاقهاش در وبلاگ مینوشت و اینگونه با سایر کاربران ارتباط برقرار میکرد. کسبوکارها و کارآفرینان مستقل، بهمرور ارزشها و کارکردهای تولید محتوای بلاگ را درک کردند.
وبلاگ نویسی مزایای مختلفی بههمراه دارد که در ادامه به بررسی چهار مورد پرداختهایم.
افزایش حضور آنلاین
با انتشار هر پست در وبلاگ، یک صفحه ایندکسشده جدید به سایت اضافه خواهد شد. ایندکسشدن (Index) همان فرایند بررسی و ثبت صفحه وب توسط رباتهای موتور جستجو است.
با انتشار مقاله تازه، امکان رویت سایت و مطالبش برای کاربران وب نیز بیشتر خواهد شد. اگر بدانیم چگونه وبلاگ بنویسیم، از نظر سئو نیز به سایت کمک خواهیم کرد. این یعنی رتبه مطالب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) بالاتر میرود و ترافیک ارگانیک جذب خواهد شد.
هرچه بیشتر درباره موضوعات مرتبط با مخاطبان و ترند روز بنویسید، افراد بیشتری با جستجو عبارات کلیدی مرتبط شما را پیدا خواهند کرد. وبلاگ نویسی، سایت را به یک ویترین جذاب آنلاین تبدیل خواهد کرد؛ در نتیجه دامنه نفوذ (Reach) و احتمال رویت (Discoverability) افزایش مییابد.
ایجاد اعتبار و تخصص برای نام برند
در بالا گفتیم که بلاگ سایت مثل یک ویترین عمل میکند. مالک سایت میتواند از این ویترین برای نمایش دانش و اطلاعاتش درباره موضوعات خاص استفاده کند. با تولید پیوسته محتوای باکیفیت و آگاهیبخش، برند یا نام فرد بهعنوان یک رهبر و پیشرو در حوزه مطرح میشود.
خوانندگان به مرور، بلاگ را به چشم یک منبع موثق خواهند شناخت. در نتیجه، اعتبار برند ساخته میشود و اعتماد مخاطب هم جلب خواهد شد. بلاگ قوی به برند یا فرد هویت یک متخصص را میبخشد. روشهایی مثل ارائه راهنما، توصیه یا دیدگاه عمیق درباره موضوعات، شهرت مثبت ایجاد خواهد کرد.
جذب مخاطب هدف
اگر نحوه وبلاگ نویسی را بدانیم، علاوهبر جذب اتفاقی کاربران وب، توجه مخاطب هدف هم جلب میشود. در واقع یکی از کارکردهای اصلی بلاگ ایجاد پایگاهی برای مخاطبان اصلی مقالات است. با نوشتن محتوای شخصیسازیشده برای نیازها، چالشها و علایق مخاطب، نوعی خاص از ترافیک وارد سایت میشود. احتمال آنکه این نوع از ترافیک تبدیل به کاربر دائمی یا مشتری ثابت شود بسیار بالاست.بلاگ چه شخصی باشد و چه توسط یک شرکت اداره شود، مثل یک آهنربا عمل خواهد کرد. خوانندگانی توسط این آهنربا جذب میشوند که هم نیازشان مطابق مطالب است هم خودشان با اهداف فعالیت محتوایی سازگارند. هرچه مقالات بهتر باشند، احتمال تعامل کاربر و حفظ او نیز بیشتر میشود.
درآمدزایی
اگر نقشه صحیحی برای پولسازی از بلاگ یا همان مانتایز کردن (Monetize) وجود داشته باشد، بلاگها به یک منبع درآمد تبدیل میشود. روش های کسب درآمد از وبلاگ نویسی بسیار مختلفاند:
- تبلیغات نمایشی یا کلیکی
- همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)
- خرید اشتراک
- خرید رپورتاژ و پست مهمان
- خرید محصول یا سرویس
با رشد ترافیک و تقویت اعتبار بلاگ، اجرای روشهای مانتایز میتواند پلتفرم را به یک منبع درآمد سرشار تبدیل کند. این راهکار درآمدزایی امروز به شغل اصلی بسیاری از دیجیتال مارکترها تبدیل شده است. حتی برخی از بلاگرها با استفاده از سایتشان، انواع ایبوک، دورههای آنلاین یا خدمات مشاوره عرضه میکنند.

انواع وبلاگها؛ روشهای مختلف بلاگینگ کداماند؟
در پاسخ به پرسش «وبلاگ نویسی چیست؟» میتوان آن را یک پلتفرم چندمنظوره برای برآوردهکردن نیازهای کاربران و اهداف کسبوکار دانست. نیازها و اهداف متنوعاند و بر اساس آنها، انواع مختلف وبلاگنویسی ایجاد شدهاند. با شناسایی مخاطبان و اهداف فعالیت محتوایی، میتوان هرکدام از انواع وبلاگ زیر را راهاندازی کرد:

۱- بلاگ شخصی
سبک شخصی فقط یک نوع خاص بلاگ نیست؛ بلکه سرآغاز این روش تولید محتوا محسوب میشود. بلاگهای شخصی اغلب با انگیزه فردی وبلاگ نویس به جریان میافتند. این سبک نوعی از خودبیانگری (Self Expression) است که نویسنده در آن به ابراز وجود میپردازد.
بلاگر شخصی معمولاً از زندگی، افکار، عقاید، تجربیات و دیدگاهشان درباره موضوعات مختلف مینویسد. هدف از تولید چنین محتوایی، برقراری ارتباط با مخاطبان در سطح کاملاً خصوصی است. بلاگر در این حالت جلوهای از شخصیت فردیاش را با مخاطب به اشتراک میگذارد و به همین خاطر دیگران جذب او میشوند.
۲- وبلاگهای تجاری
برخلاف مورد اول، انواع کسب و کار آنلاین با هدف تبلیغ برند یا فروش دست به طراحی یک بلاگ تجاری میزنند. تمرکز اصلی در این سبک، ارائه اطلاعات ارزشمند به مشتریان بالقوه در عین برجستهسازی محصول یا سرویس مورد نظر است. بلاگهای تجاری در بازاریابی محتوایی نقش مهمی ایفا میکنند.
در بلاگهای شخصی، نویسنده از هرچه بخواهد حرف میزند اما در سایتهای تجاری خبری از این آزادی عمل نیست. اغلب، موضوعات حوزه فعالیت کسبوکار درون مقالات پوشش داده میشوند. بررسی عمیق یا پاسخ به سؤالات پرتکرار در قالب مقالات، هویت یک رهبر اندیشمند در حوزه را به شرکت میدهند.
۳- وبلاگهای آموزشی
بلاگهای آموزشی یا Educational Blogs با هدف ارائه آگاهی و محتوای تعلیمی فعالیت میکنند. محتوای این وبلاگها برای آموزش یک موضوع جدید به خوانندگان یا ارتقاء درک آنها از یک مفهوم نوشته میشوند. موضوع تحت پوشش این بلاگها میتواند هرچیزی باشد.
برای تولید محتوای بلاگ آموزشی، پیش از هر چیز باید درباره موضوع مورد نظر بهخوبی تحقیق شده باشد. انواع مختلف مقالات مثل راهنما، دستورالعمل و مطالب How-to (مطالبی با تیتر چگونه…) در این سبک تولید میشوند.
با رعایت اصول وبلاگ نویسی آموزشی، دانش خوانندگان توسعه مییابد و مهارتهای جدیدی یاد میگیرند. استفاده از این نوع بلاگ در میان مؤسسات آموزشی، اساتید و افراد علاقهمند به آموزش و یادگیری کاملاً رایج است.
۴- میکروبلاگینگ (Microblogging)
میکروبلاگینگ فرم کوچکی از روش سنتی این کار است که در آن محتوای کوتاه منتشر میشود. در میکروبلاگینگ، نوشتار در پلتفرمهایی به غیر از بلاگ سایت مثل توییتر یا اینستاگرام توزیع میگردد. در این سبک بهجای مقالات بلند از پستهای کوتاه، بهروزرسانیها، نقلقول یا حتی تصویر برای جلب توجه مخاطب استفاده میشود.
فرمت کوتاه اجازه میدهد که خواننده مطالب را با سرعت بالا مصرف کند. میکروبلاگینگ در واقع یک راهکار تطبیق با شبکههای اجتماعی است. خوانندگانی که محتوای کوتاه را ترجیح میدهند، مخاطب هدف این نوع بلاگ هستند. میکروبلاگینگ برای اشتراکگذاری اخبار یا بهروزرسانیهای شخصی فرمت مناسبی است.
چگونه یک وبلاگ راهاندازی کنیم؟ مراحل فنی ایجاد بلاگ
راهاندازی یک بلاگ چندان ساده نیست و از نظر فنی مراحل مختلفی دارد. با پیروی از مراحل فنی، یک بلاگ با زیرساخت مناسب ایجاد میشود و پس از آن دیگر مالک سایت فقط باید جوابی برای «وبلاگ نویسی چیست» پیدا کرده باشد. در بخش زیر، نحوه راهاندازی بخش وبلاگ سایت را در قالب مراحل مختلف نوشتهایم.
۱- انتخاب پلتفرم مناسب
برای نوشتن وبلاگ، پلتفرمهایی اختصاصی طراحی شدهاند. استفاده از امکانات این پلتفرمها در کنار تسلط بر نحوه وبلاگ نویسی، روی جذب مخاطب تأثیر میگذارد. چند مورد از محبوبترین پلتفرمهای انتشار مقاله عبارتاند از:
- وردپرس (WordPress): پرکاربردترین ابزار مدیریت محتوا با افزونههای متعدد کاربردی است.
- مدیوم (Medium): یک پلتفرم ساده که با هدف تسهیل نوشتن و انتشار محتوای متنی ایجاد شده است.
- بلاگر (Blogger): پلتفرم گوگل که برای بلاگرهای تازهکار انتخاب مناسبی خواهد بود.
- ویکس (Wix): یک سایتساز که طراحی بلاگ را آسان میکند.
در انتخاب بهترین پلتفرم باید به راحتی استفاده، امکانات شخصی سازی، قوانین مالکیت روی محتوا و همچنین سیاستهای درآمدزایی و تقسیم سود توجه کرد.
۲- ثبت نام دامنه
در گام بعد باید یک نام دامنه برای بلاگ انتخاب شود. دامنه یا دامین (Domain) همان آدرس آنلاین وبلاگ است که در واقع انعکاسی از نام برند خواهد بود. هنگام انتخاب نام دامنه دقت کنید که عبارت بهیادماندنی باشد و تلفظش برای مخاطب سخت نباشد.
۳- انتخاب هاست مناسب برای وبلاگ
هاست یک فضای ذخیرهسازی است که کل اطلاعات، مطالب و تصاویر سایت روی آن ذخیره میشود. انتخاب بهترین هاست برای فعالیتهای محتوایی حیاتی است. از بین انواع مختلف هاست بهتر است یک پیکربندی متناسب با نیازهای بلاگ انتخاب شود.
۴- طراحی بلاگ
آخرین گام راهاندازی بلاگ، طراحی پوسته و شکل ظاهری آن است. انتخاب یک تم مناسب مطابق با استانداردهای زیباییشناسی کسبوکار در این مرحله انجام میشود. طراحی بلاگ و همه مراحل قبل را میتوان بهصورت برونسپاری انجام داد تا در زمان صرفهجویی شود.
اصول تولید محتوای وبلاگ؛ چگونه مقالهای جذاب برای بلاگ بنویسیم؟
رمز موفقیت در بلاگینگ، آگاهی از اصول وبلاگ نویسی و اجرای آنهاست. برای نوشتن مقالاتی که منجر به جذب کاربران شوند، رعایت چند نکته اساسی ضروری است. در بخش زیر با طرح چند اصل مهم، به سؤال «چگونه وبلاگ بنویسیم» پاسخ دادهایم.
شناسایی مخاطب هدف
قدم اول برای ساخت محتوا بلاگ، شناختن خواننده مقاله است. شناسایی مخاطب هدف به تولید محتوای شخصیسازیشده منجر میشود. تطبیق لحن و سبک طبق نیازها و سلیقه مخاطب باعث میشود فرد حس کند مقاله بهطور انحصاری برای او نوشته شده است.
پاسخ به سه سؤال زیر به شناخت دقیق از کاربر و تهیه پرسونای مخاطب کمک میکند:
- چالشها و دغدغههای مخاطب کداماند؟
- ویژگیهای جمعیتشناسی مثل سن، شغل و محل زندگی مخاطب شامل چه مواردی میشود؟
- مخاطب با کدام سبک و لحن نگارش ارتباط برقرار خواهد کرد؟
با درک مخاطب میتوان نویسندگی را طوری انجام داد که خواننده با محتوا ارتباط برقرار کند و با آن تعامل داشته باشد. مقالاتی که برای کاربر ارزش افزوده ایجاد کنند، بازگشت دائمی آنها به سایت را رقم خواهد زد. این یعنی ایجاد یک کامیونیتی و پایگاه هواداران برای برند!
تحقیق کامل و انتخاب دقیق موضوع مقالات بلاگ
یکی از مهمترین نکات تولید محتوای بلاگ، انتخاب موضوع مناسب برای مقالات است. برای این کار باید مفاهیم مرتبط به مخاطبان هدف شناسایی شده باشند. برای تحقیق درباره موضوع انتخابی، عموماً فرایند زیر اجرا میشود:
- تحقیق کلمات کلیدی: با استفاده از ابزارهایی مثل کیورد پلنر، میتوان عبارات جستجوشده توسط کاربران در هر حوزه را شناسایی کرد. از این طریق محتوایی متناسب با تقاضای فعلی تولید میشود.
- بررسی رقبا: محتوای تولیدشده توسط رقبا باید برای شناسایی فرصتها و شکاف محتوایی بررسی شوند. استراتژی محتوایی رقبای موفق میتواند الگویی برای برنامههای کسبوکار باشد.
- پوشش ترندها: بهروزبودن در پوشش ترندهای هر حوزه، گروه وسیعی از مخاطبان را جلب میکند. همچنین کاربران بلاگ را بهعنوان یک منبع معتمد و مرتبط با نیاز روز خواهند شناخت.
اگر مرحله تحقیق و انتخاب موضوع به نحو احسن انجام شود، علاوهبر ترافیک ارگانیک، اعتبار موضوعی بلاگ نیز تقویت میشود.

طراحی ساختار مناسب برای پستهای بلاگ
مقالهای با ساختار مناسب، هم خواناست و هم مخاطب را از ابتدا تا انتها میخکوب خواهد کرد. پست بلاگ خوشساخت در وهله اول باید تیتر جذابی داشته باشد. تیتر باید در عین کوتاهی، نمایی کلی از ساختار مطلب ارائه دهد و توجه مخاطب را جلب کند.
بهترین مقالات دارای مقدمهای هستند که نیاز مخاطب در آن منعکس میشود و او را به مطالعه مقاله ترغیب میکند. یکی دیگر از مهمترین نکات استفاده صحیح از انواع زیرتیتر (تیترهای H2 و H3 و …) است. تیترها باید در عین جذابیت ظاهری، هر بخش مقاله را به جزایر محتوایی جداگانه تقسیم کنند.
پاراگرافها نیز باید توضیح ایدهآلی از تیتر بالایشان باشند و مختصرومفید ایده اصلی را بیان کنند. در پایان نیز یک نتیجهگیری باید خلاصهای از مطالب بیانشده باشد و کاربر را به اقدام دعوت کند. داشتن ساختار منظم، زمان حضور کاربر در صفحه را به حداکثر میرساند.
استفاده از المانهای بصری (تصویر، ویدیو و اینفوگرافی)
در اکثر مواقع، تکیه صرف به کلمات برای حفظ توجه مخاطب منجر به شکست میشود. در عصر اشباع محتوا باید از روشهای گوناگون برای جلب توجه کاربر استفاده کرد. عناصری بصری مثل تصاویر، ویدیوها و اینفوگرافیکها نهتنها تنوع ایجاد میکنند بلکه از نظر ظاهری نیز جذاب هستند.
با استفاده از تصاویر میتوان مفاهیم را در قالب ارائههای بصری به کاربر منتقل کرد. ویدیوها نیز برای ایجاد روایت جذاب و تماشایی کاربرد فوقالعادهای دارند. همچنین از اینفوگرافیک برای خلاصهکردن و سادهسازی اطلاعات پیچیده در قالب یک تصویر جذاب استفاده میشود. المانهای بصری در یک کلام، تجربه کاربری را بهبود میدهند.
بهینهسازی وبلاگ برای موتورهای جستجو؛ راهکارهای سئو در بلاگینگ کداماند؟
بهینهسازی برای موتورهای جستجو یکی از کلیدیترین اصول وبلاگنویسی است. میتوانستیم در بخش قبل به آن بپردازیم، اما باتوجهبه اهمیت و راهکارهای مختلفش باید بهطور جداگانه بررسی شود. تکنیکهای بهینهسازی برای موتور جستجو درهای جدید بهروی مخاطبان باز خواهند کرد! برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهینه سازی سایت میتوانید مقاله سئو چیست را مطالعه کنید.
در ادامه ترفندهای سئو که به بهتر دیده شدن بلاگ شما کمک خواهند کرد را بررسی میکنیم:
تحقیق کلمات کلیدی
تحقیق کلمات کلیدی، یکی از پایههای سئو به شمار میآید. شناسایی کیوردهای صحیح موجب میشود که مقاله پس از جستجوی مخاطب، بهسرعت به او نمایش داده شود. یکی از ترفندهای جستجوی عبارات کلیدی، تمرکز روی کیوردهای طولانی یا لانگتِیل است.
کسب جایگاه روی عبارات کلیدی طولانی نسبت به کیوردهای عمومی آسانتر است و نرخ تبدیل بالایی هم دارند. یکی از موارد دیگر برای تحقیقوبررسی در ارتباط با کلمات کلیدی، تعیین هدف کاربر از جستجو (Search Intent) است. با درک صحیح سرچ اینتنت کاربر، میتوان محتوایی اختصاصی برای او نوشت.
بهینهسازی محتوا و تگهای متا
بهینهسازی تگهای متا و بدنه محتوا احتمال دیدهشدن مقاله را افزایش میدهد. تگ تایتل یا همان عنوان مقاله، هرچقدر جذابتر باشند، احتمال کلیک کاربر روی مطلب نیز بیشتر میشود. موتورهای جستجو نیز از عنوان برای درک ارتباطی معنایی صفحه با کوئری جستجوی کاربر استفاده میکنند.
یک تگ مهم دیگر که در ترغیب کاربر به کلیک روی مطلب در صفحه نتایج، تگ متا است. توضیحات متا شرح کوتاهی از محتوای صفحه هستند که باید نحوه رفع نیاز خواننده توسط مطلب را توضیح دهند. برای بهینهسازی بدنه مقاله نیز کلمات کلیدی اصلی و فرعی باید با ظرافت در همه بخشهای مقاله گنجانده شوند تا تجربه کاربری لطمه نخورد.
بهینهسازی لینکهای داخلی و خارجی مقاله
اجرای صحیح لینکسازی در وبلاگ نویسی باعث میشود موتور جستجو به درک بهتری از زمینه مفهومی مقاله برسد. همچنین لینکهای مناسب میزان حضور کاربر در وبلاگ را افزایش میدهند؛ با لینکسازی درست کاربر به بخشهای مختلف وبلاگ هدایت میشود.
در لینکسازی داخلی، باید به سایر پستهای مرتبط لینک داده شود. بهغیراز نگهداشتن کاربر در سایت، رباتهای موتور جستجو نیز از این طریق متوجه ارتباط معنایی صفحات میشوند و برای بلاگ تخصص موضوعی قائل خواهند شد.
لینکسازی خروجی هم اعتبار صفحه را تقویت خواهند کرد. لینکهای خروجی باید به منابع معتبر و مرتبط باشند. نکته حیاتی در لینکسازی، استفاده از انکرتکستهای توصیفی و جذاب است. عبارت انکرتکست باید خاص باشد و کاربر را به کلیک ترغیب کند.
بهبود سرعت بارگذاری صفحات
سرعت بارگذاری بهخاطر اثر مستقیم روی تجربه کاربری، یکی از فاکتورهای مهم رتبهبندی صفحات است. هرچه سرعت لود صفحات بلاگ طولانیتر باشد، نرخ پرش (Bounce Rate) نیز بیشتر خواهد شد. این یک سیگنال منفی برای موتور جستجو محسوب میشود.
بهینهسازی تصاویر از طریق کاهش حجم و فشردهسازی روی افزایش سرعت اثر دارد. همچنین استفاده از حافظه کش مرورگر بهمنظور کاهش فشار سرور نیز سرعت را افزایش میدهد. استفاده از CDN و کاهش ریکوئستهای HTTP را نیز نباید از یاد برد.
تولید محتوای بلاگ، یک راهکار قدیمی اما پربازده در بازاریابی دیجیتال
تصور اینکه تولید محتوای بلاگ از دور خارج شده، جز ضرر چیزی برای کسبوکارها ندارد. وبلاگ نویسی برای بسیاری از فریلنسرها به شغل اصلی تبدیل شده است. کمپانیهای موفق جهانی نیز بخش قابلتوجهی از بودجه بازاریابیشان را صرف محتوای بلاگ میکنند.
هدف از انتشار این مقاله، آشنایی با اهمیت نوشتن مقاله وبلاگ بود. حالا میدانیم که انواع مختلف بلاگ چه مزایایی دارند و چگونه میتوان تولید مقاله برای وبلاگ را به نحو احسن انجام داد. امروزه بسیاری از کسبوکارها، با سفارش تولید محتوا وبلاگ به آژانسهای حرفهای تولید محتوا، با خیال راحت روی بخشهای دیگر سازمان تمرکز میکنند.
نظر شما درباره وبلاگ نویسی چیست؟ آیا از وبلاگهای قدیمی فارسی خاطرهای دارید؟ بهنظرتان مقاله بلاگ مؤثرتر است یا پست شبکه اجتماعی؟ دیدگاه و هرگونه پرسشتان را در بخش زیر برای ما و سایر خوانندگان بنویسید.
منبع: تسمینو

