اخیراً در مصاحبهای با Car Magazine، رئیس مرکز تحقیق و توسعه اروپایی هیوندای ادعایی جنجالی مطرح کرد: «هیچکس دیگر دنده دستی و ترمز دستی نمیخواهد.» این جمله مثل بمب ترکید و با واکنش منفی گستردهای، مخصوصاً از سوی طرفداران بریتانیایی مواجه شد. این ادعا در حالی مطرح شد که آمار خود هیوندای نشان میدهد حدود ۳۰ درصد خریداران هیوندای الانترا N دندهای را انتخاب میکنند.

چرا هیوندای الانترا N دندهای هنوز محبوب است؟
هیوندای، کیا و جنسیس در حال حاضر فقط یک خودروی اسپرت نسبتاً مقرونبهصرفه در بازار دارند و آن هم هیوندای الانترا N دندهای است. حتی خود شرکت گزارش کرده که در سال ۲۰۲۴، تقریباً یکسوم خریداران این خودرو گیربکس دستی را ترجیح دادهاند. پس اگر هیوندای این پدال سوم را حذف کند، واقعاً حاضر است یکسوم فروش خود را از دست بدهد؟
این در حالی است که بسیاری از رانندگان حرفهای معتقدند کنترل واقعی خودرو با گیربکس دستی و ترمز دستی امکانپذیر است. مانورهایی مثل دریفتزدن با ماشین دیفرانسیل جلو، بدون ترمز دستی عملاً غیرممکن است. همین «فاکتور جذابیت» هم یکی از دلایل محبوبیت فیلمهای اکشن با صحنههای اسلاید و دریفت است!

تجربه برندهای دیگر با گیربکس دستی
جالب است بدانید شرکتهای دیگری مثل پورشه، تویوتا و حتی بیامو هم متوجه شدهاند گیربکس دستی فقط یک آپشن نیست، بلکه نمادی از لذت رانندگی است. پورشه مدلهای دستی 911 را با قیمتهای بالاتر عرضه میکند و مردم برای همین «پدال سوم» حاضرند پول بیشتری بپردازند.
تویوتا هم با اضافه کردن نسخه دستی سوپرا توانست توجه دوباره بازار را جلب کند و بیامو Z4 هم به لطف گیربکس دستی، فروشش در پایان چرخه تولید افزایش چشمگیری پیدا کرد. در آمریکا، کادیلاک Blackwing با گیربکس Tremec TR-6060 دستی، ۵۰ درصد فروش بیشتری نسبت به نسخه اتوماتیک داشته است.

نتیجهگیری؛ «هیچکس» واقعی وجود ندارد!
واقعیت این است که هنوز افراد زیادی حاضرند برای تجربه رانندگی واقعی پول بدهند. هیوندای الانترا N دندهای نماد همین طرز فکر است. اگر هیوندای این علاقهمندان را «هیچکس» خطاب کند، ممکن است در درازمدت بخش مهمی از بازار خود را از دست بدهد.

