صفحه اصلی > معرفی و بررسی : چرا خودرو در حالت درجا بیش از حد می ‌لرزد؟

چرا خودرو در حالت درجا بیش از حد می ‌لرزد؟

لرزیدن خودرو در حالت درجا ، یکی از مشکلات رایجی است که برخی از رانندگان با آن رو به‌ رو می‌شوند. این مشکل معمولاً زمانی رخ می‌دهد که خودرو در حالت سکون قرار دارد و موتور در دور آرام (درجا) کار می‌کند. اگر لرزش‌ها شدید باشند یا طولانی‌مدت ادامه یابند، می‌توانند علامت هشداردهنده‌ای از وجود مشکل در سیستم‌های مختلف خودرو باشند.

دلایل لرزش بیش از حد خودرو در حالت درجا

موتور خودرو در هنگام کار در دور آرام یا همان حالت در جا باید به طور یکنواخت و بدون لرزش‌های محسوس عمل کند. سیستم‌های مختلف موتور از جمله احتراق، سیستم سوخت‌رسانی، و سیستم تعلیق موتور باید به درستی تنظیم و کار کنند تا از لرزش‌های غیرطبیعی جلوگیری شود. لرزش‌ها در این حالت می‌توانند نشانه‌ای از مشکلات فنی در یکی از این سیستم‌ها باشند.

 

1.    مشکلات مربوط به سیستم احتراق

یکی از اصلی ‌ترین دلایل لرزش خودرو در حالت درجا، مشکلات مربوط به سیستم احتراق است. این سیستم شامل شمع‌ها، کویل‌های احتراق، وایرهای شمع و سنسورها می‌شود. در صورتی که شمع‌ها کثیف یا خراب شوند، یا کویل‌ها عملکرد مناسبی نداشته باشند، فرآیند احتراق در سیلندرها به درستی انجام نمی‌شود و موجب می‌شود که موتور به صورت ناپیوسته کار کند و لرزش‌ها ایجاد شوند. همچنین، اگر سنسورهای موتور مانند سنسور اکسیژن یا سنسور موقعیت میل لنگ دچار مشکل شوند، می‌توانند اطلاعات اشتباه به ECU (واحد کنترل موتور) ارسال کنند که باعث اختلال در عملکرد سیستم احتراق و لرزش موتور می‌شود.

2.    کمبود یا نوسان در سوخت‌ رسانی

یکی دیگر از عواملی که ممکن است باعث لرزش خودرو در حالت درجا شود، مشکلات مربوط به سیستم سوخت‌رسانی است. اگر فیلتر سوخت کثیف شده باشد یا پمپ سوخت نتواند سوخت را به درستی به موتور ارسال کند، موتور نمی‌تواند به طور یکنواخت کار کند. این نوسانات در تأمین سوخت می‌تواند موجب شود که موتور به درستی کار نکند و لرزش ‌های غیرطبیعی به وجود بیاید. علاوه بر این، مشکل در انژکتورها یا سنسورهای مربوط به سوخت ‌رسانی نیز می‌ تواند باعث کاهش کارایی سیستم سوخت‌ رسانی و ایجاد لرزش‌های اضافی شود.

3.    مشکلات در سیستم احتراق و سیلندرها

موتورهای درون ‌سوز به دلیل احتراق مداوم سوخت در داخل سیلندرها، نیرویی تولید می‌کنند که خودرو را به حرکت در می‌آورد. در صورتی که در یکی از سیلندرها مشکلی وجود داشته باشد، مانند گرفتگی، کاهش فشار یا عدم عملکرد صحیح سوپاپ‌ها، باعث می‌شود که احتراق به درستی انجام نشود و موتور ناپایدار عمل کند. این مشکلات در سیستم احتراق باعث لرزش‌ های شدید در حالت درجا می‌شوند.

4.    مشکلات در سیستم تعلیق موتور

سیستم تعلیق موتور که شامل لوازمی مانند لاستیک‌ های موتور، یاتاقان‌ ها و پیچ ‌های موتور است، وظیفه جذب ارتعاشات و لرزش‌های موتور را بر عهده دارد. اگر لاستیک ‌های موتور فرسوده یا آسیب ‌دیده باشند یا یاتاقان ‌های موتور مشکل داشته باشند، ممکن است لرزش‌ های موتور به بدنه خودرو منتقل شوند و موجب ایجاد لرزش‌های قابل توجه در داخل خودرو شوند. در این حالت، حتی اگر موتور به درستی کار کند، لرزش‌ها همچنان ادامه پیدا خواهند کرد.

5.    کمبود یا مشکلات در تنظیمات دور آرام موتور

دور آرام موتور به تنظیمات خاصی نیاز دارد تا موتور در حالت درجا به طور یکنواخت کار کند. اگر سیستم تنظیم دور آرام دچار مشکل شود یا سنسورهای مربوطه دچار خرابی شوند، ممکن است موتور نتواند دور آرام مناسبی داشته باشد و در نتیجه نوسانات زیادی در دور موتور ایجاد شود که به لرزش خودرو منجر خواهد شد. این مشکل می‌تواند به علت خراب شدن سنسور دور آرام، سوخت‌رسانی نادرست یا مشکل در سیستم هوای ورودی باشد.

6.    مشکلات در سیستم گیربکس و کلاچ

اگر خودروی شما دنده ‌اتوماتیک باشد، مشکلات مربوط به سیستم گیربکس نیز می‌تواند موجب لرزش خودرو در حالت درجا شود. سیستم گیربکس اتوماتیک به علت تغییرات در فشار سیال هیدرولیک و عملکرد اشتباه شیرها می‌تواند باعث نوسانات در دور موتور و لرزش‌های غیرطبیعی شود. همچنین، در خودروهای دنده‌ای، مشکل در سیستم کلاچ می‌تواند باعث لرزش در حالت درجا گردد.

7.    خرابی سنسورهای موتور

سنسورها در موتور وظیفه اندازه‌گیری و ارسال داده‌های مربوط به وضعیت موتور به واحد کنترل ECU  را دارند. اگر یکی از این سنسورها، مانند سنسور اکسیژن یا سنسور دمای مایع خنک‌ کننده دچار مشکل شود، می‌تواند باعث ارسال داده‌ های اشتباه به ECU و تنظیمات نامناسب موتور شود که در نتیجه لرزش‌های بیش از حد خودرو در حالت درجا ایجاد می‌شود.

تأثیرات لرزش بیش از حد خودرو در حالت درجا

لرزش‌های مداوم و شدید می‌توانند به قطعات موتور آسیب بزنند. این لرزش‌ها می‌توانند باعث سایش و فرسایش سریع‌ تر قطعاتی مانند بلبرینگ‌ها، شمع‌ها، و سیستم‌های تهویه و اگزوز شوند. در صورتی که این لرزش‌ها ادامه پیدا کنند، ممکن است به خرابی‌های جدی‌تر مانند آسیب به سرسیلندر یا واشر سرسیلندر منجر شوند.
موتورهایی که به درستی تنظیم نشده‌اند یا دچار مشکلات مختلف هستند، معمولاً مصرف سوخت بیشتری دارند. لرزش‌های موتور ممکن است نشان‌دهنده این باشد که موتور به طور بهینه عمل نمی‌کند و در نتیجه مصرف سوخت بالاتری را تجربه خواهد کرد.

تکنوخودرو ، تعمیرگاه تخصصی خودروهای چینی

چنانچه با مشکل لرزش بیش از حد خودرو در حالت درجا  مواجه هستید به ‌منظور جلوگیری از آسیب‌های جدی ‌تر و کاهش مشکلات مربوط به موتور، بهتر است هرچه زودتر خودرو را به مکانیک نشان دهید تا مشکل شناسایی و رفع شود.
تکنوخودرو ، تعمیرگاه خودروهای چینی در غرب تهران ، کلیه خدمات سرویس و نگهداری خودروهای چینی ، تعمیرگاه جک – تعمیرگاه لیفانتعمیرگاه ام وی ام و … را با دقت و هارت ارائه می دهد. 09127338440
توجه به این مشکلات و تعمیر به موقع آن‌ها می‌تواند عمر مفید خودرو را افزایش دهد و از بروز مشکلات بزرگتر جلوگیری کند.

مقالات مرتبط

آشنایی با دنیای پرکاربرد پودر دوده مشکی

  در دنیای امروز، مواد اولیه‌ای که ظاهر ساده‌ای دارند گاهی نقش‌های…

۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

راهنمای انتخاب بهترین ترموستات هوشمند: از ویژگی‌های کلیدی تا سازگاری با سیستم خانه شما

انقلابی هوشمند در آسایش و مصرف انرژی خانه در دنیای امروز، خانه‌های…

۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

تفاوت‌های مهم شارژرها: راهنمای جامع و کاربردی سال ۲۰۲۵

آیا تا به حال فکر کرده‌اید چرا گوشی شما با برخی شارژرها…

۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید