صفحه اصلی > تکنولوژی : نگاهی به دنیای سئو و تولید محتوا (جامع‌ترین مقاله)

نگاهی به دنیای سئو و تولید محتوا (جامع‌ترین مقاله)

نگاهی به دنیای سئو و تولید محتوا

وقتی که صحبت از تولید محتوا به میان می‌آید اغلب افرادی که با دنیای دیجیتال مارکتینگ آشنا نیستند ذهنشان به سمت تولید محتوای اینستاگرام و یوتیوب سوق پیدا می‌کند؛ اما باید بدانیم که یکی از کلیدی‌ترین انواع تولید محتوا، تولید محتوای سایت است که معمولا به‌صورت متنی انجام شده با اسم تولید محتوای سئو شده نیز شناخته می‌شود.

در این مقاله قصد داریم تا نگاهی جامع نسبت به سئو و تولید محتوا را ارائه دهیم. نگاهی که می‌تواند دیدگاه شما نسبت به کسب‌وکارهای دیجیتال را به‌کلی تغییر دهد.

سئو چیست؟

اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که سئو چیست؟ سئو همان SEO یا Search Engine Optimization است که در فارسی تحت عنوان بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر شناخته می‌شود. وقتی که شما یک عبارت را در یک موتور جستجوگر مانند گوگل سرچ می‌کنید، گوگل سعی می‌کند که مرتبط‌ترین صفحات وب را برایتان به‌نمایش دربیاورد. اما سوال اساسی این است که گوگل چگونه تفاوت صفحات خوب و مرتبط را با صفحات نامرتبط تشخیص می‌دهد؟

این همان چیزی است که به اسم سئو یا بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو شناخته می‌شود. سئو به تمامی اعمالی گفته می‌شود که برای سازگار ساختن یک وبسایت برای موتورهای جستجو انجام می‌شود. هرچقدر که یک وبسایت بهینه‌تر باشد، امتیاز بالاتری را از طرف موتورهای جستجو دریافت کرده و رنکینگ بهتری را به‌دست می‌آورد.

ارتباط سئو و تولید محتوا

اولین چیزی که توسط موتور جستجوگر مورد بررسی قرار می‌گیرد، محتوایی است که در صفحه قرار دارد. به‌همین‌خاطر است که بسیاری از سایت‌ها برای این‌که کیفیت عملکرد خود را افزایش دهند، سفارش تولید محتوای متنی خود را به شرکت‌های متخصص این حوزه می‌سپارند.

در صورتی که یک وبسایت محتوای یونیک، سئو شده و ارزنده‌ای را به مخاطبان خود ارائه نکند، حتی با تکنیک‌هایی مانند دریافت بک‌لینک از سایت‌های قدرتمند نیز نمی‌تواند رتبه خوبی را به‌دست آورد.

اصول سئو در تولید محتوا

وقتی که از محتوای سئو شده صحبت می‌کنیم، منظورمان محتوایی است که نه‌تنها با پرسونا و نیاز مخاطب سازگاری دارد، بلکه برای موتورهای جستجو نیز قابل درک است.

محتوای سئو شده باید هدفمند، دارای ساختاری شفاف و یونیک باشد. وقتی که از یونیک بودن محتوا صحبت به میان می‌آید، منظور اصلی صرفا کپی نبودن محتوا نیست. بلکه این است که محتوا از نظر اطلاعاتی که ارائه می‌دهد هم کاملا تازه باشد. برای مثال وقتی که قرار است دو محصول با یکدیگر مقایسه شوند، به ویژگی‌هایی اشاره شود که تا به حال هیچ‌یک از سایت‌های دیگر به آن‌ها نپرداخته‌اند.

مبحث دیگری که اهمیت بالایی دارد، شاخص E-E-A-T است. محتوا باید دارای اعتبار، اعتماد، تجربه و تخصص باشد. بدین‌صورت گوگل آن را به‌عنوان یک محتوای درجه‌یک شناسایی کرده و رتبه بهتری را برایش در نظر می‌گیرد.

آشنایی با بازاریابی محتوایی

مفهوم بازاریابی محتوایی یکی از مفاهیمی است که در نگاه اول، شباهت زیادی با تولید محتوا دارد؛ اما وقتی که عمیق‌تر به آن نگاه شود، تفاوت‌های بنیادینی شناسایی خواهند شد.

تولید محتوا به فرآیند جمع‌آوری یا ایجاد داده‌های جدید و انتشار آن‌ها در یک قالب مشخص گفته می‌شود؛ اما بازاریابی محتوایی، چارچوبی است که مسائلی مانند رویکرد، کانال‌های انتشار، لحن محتوا و… را مشخص می‌کند.

در واقع بازاریابی محتوایی استراتژی تولید محتوا را دربرمی‌گیرد. تولیدکنندگان محتوا باید با پیروی از اصولی که در بخش بازاریابی محتوایی مشخص شده‌اند، بهترین محتوای ممکن را تولید کنند.

تفاوت تولید محتوا با بازاریابی محتوایی

تولید محتوای سئو شده و سئو داخلی

اگر بخواهیم سئو سایت را به چند بخش اصلی تقسیم‌بندی کنیم، به موارد زیر خواهیم رسید:

  • سئو داخلی
  • سئو خارجی
  • سئو تکنیکال

سئو داخلی به هرگونه فعالیتی گفته می‌شود که درون یک وبسایت برای بهینه‌سازی آن به انجام می‌رسد‌. سئو خارجی، تمامی فعالیت‌های خارج از سایت هستند و سئو تکنیکال نیز به مباحثی فنی گفته می‌شود که معمولا مرتبط با سرعت و کیفیت رندر شدن صفحات سایت هستند.

باتوجه به این‌که محتواهای تولید شده درون یک سایت منتشر می‌شوند، تولید محتوا را می‌توان بخشی از سئو داخلی دانست. در واقع تولید محتوا نه‌تنها از نظر جذب مخاطبان، بلکه از نظر تقویت سئو داخلی نیز حائز اهمیت است.

انواع تولید محتوای سئو شده

مانند هرکدام از سبک‌های تولید محتوا، تولید محتوای سئو شده را نیز می‌توان به انواع مختلفی تقسیم کرد. در ادامه این بخش انواع تولید محتوای سئو شده را معرفی می‌کنیم.

محتوای وبلاگ

قطعا شما هم پاسخ بسیاری از سوالات خود را از طریق جستجو کردن در گوگل به‌دست می‌آورید. محتوای وبلاگ به نوعی از محتوای سئو شده گفته می‌شود که معمولا حالت Informational داشته و به سوالی به‌خصوص پاسخ می‌دهد.

محتوای وبلاگ نیز دسته‌بندی‌های مختلفی را شامل می‌شود؛ برای مثال محتواهای وبلاگی که به‌صورت گام‌به‌گام نحوه انجام یک کار را آموزش می‌دهند، تحت عنوان پست وبلاگ How-to شناخته می‌شوند. یا محتواهایی که بخش اصلی آن‌ها شامل یک لیست است، در اصلاح با اسم Listicle شناخته می‌شوند. این کلمه ترکیبی از عبارت List و Table است.

به‌طور کلی محتوای وبلاگ نیز باید مانند سایر محتواها، با هدف جستجوی کاربر (Search Intent) سازگار باشد. همچنین رعایت اصول سئو محتوا که قبل‌تر نیز به آن‌ها پرداخته شد، امری واجب است.

محتوای لندینگ پیج و دسته‌بندی

لندینگ پیج که با اسم صفحه فرود نیز شناخته می‌شود، به صفحه‌ای گفته می‌شود که کاربر به آن وارد شده و سپس از طریق آن، به سایر بخش‌های وبسایت هدایت می‌شود. برای مثال اغلب صفحاتی که با جستجو عبارت «خدمات تولید محتوا» به‌نمایش درمی‌آیند، نوعی لندینگ پیج هستند؛ چراکه بازدیدکنندگان را به سایر صفحات هدایت کرده و در نهایت وی را به ثبت سفارش تولید محتوا ترغیب می‌کنند.

دلیل این‌که صفحات دسته‌بندی محصولات نیز نوعی لندینگ پیج محسوب می‌شوند، این است که مخاطب وارد آن‌ها شده و سپس از بین محصولاتی که مشاهده می‌کند، یک یا چند مورد را انتخاب می‌کند. رفتار کاربر در این صفحه نیز درست مانند ورود به یک لندینگ پیج است: کاربر وارد می‌شود، اطلاعات درون صفحه را مشاهده می‌کند، تصمیم‌گیری می‌کند و در صورتی که محتوای لندینگ پیج دارای عملکرد خوبی باشد، به صفحات مقصدی که مورد نظر مدیر سایت است هدایت می‌شود.

محتوای رپورتاژ آگهی

تعریف‌های مختلفی را می‌توان برای محتوای رپورتاژ آگهی در نظر گرفت اما به‌طور کلی، محتوای رپورتاژ آگهی به نوعی از محتوا گفته می‌شود که به‌صورت غیر مستقیم به تبلیغ یک برند، محصول، خدمات یا… می‌پردازد. در واقع محتوای رپورتاژ آگهی را می‌توان نوعی محتوای تبلیغاتی دانست؛ اما محتوایی که بازدیدکنندگان متوجه هدف تبلیغاتی آن نمی‌شود.

معمولا در محتوای رپورتاژ آگهی با استفاده از لینک‌هایی که درون متن قرار می‌گیرند یا CTAهای مناسب، به صفحات مقصدی که تبلیغ آن‌ها انجام شده است لینک داده می‌شود.

نکته‌ای که نباید آن را فراموش کرد، این است که لینک‌های خروجی از یک محتوای رپورتاژ آگهی به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • لینک‌های Dofollow
  • لینک‌های Nofollow

لینک‌های دوفالو به لینک‌هایی گفته می‌شود که ربات‌های خزنده موتورهای جستجوگر آن‌ها را دنبال کرده و محتوای صفحه مقصد را مورد بررسی قرار می‌دهند. این امر باعث می‌شود که اعتبار صفحه منتشرکننده رپورتاژ، به صفحه مقصد نیز منتقل شود.

لینک‌های نوفالو به لینک‌هایی گفته می‌شود که دارای یک تگ HTML تحت عنوان تگ nofollow هستند. این تگ به موتور جستجوگر اعلام می‌کند که لینک را دنبال نکند و به‌همین‌دلیل، اعتباری به صفحه مقصد منتقل نمی‌شود؛ اما با این حال، همچنان بازدیدکنندگان می‌توانند با کلیک کردن روی لینک به صفحه مورد نظر هدایت شوند.

محتوای توضیح محصول

وقتی که یک سایت فروشگاهی یا خدماتی دارید، لازم است که درمورد محصولات و خدمات خود تولید محتوا کنید. محتوای توضیح محصول معمولا در صفحه مرتبط با محصول مورد نظر قرار گرفته و لازم است که تمامی جزئیات آن را دربر بگیرد؛ به‌شکلی که بازدیدکنندگان بتوانند دقیق‌ترین ویژگی‌های آن محصول را بشناسند.

نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه داشت، این است که محتوای توضیح محصول یک محتوای تبلیغاتی نیست؛ با این‌که در بخش‌هایی از این محتوا لازم است که کاربر را به خرید تشویق کرد، اما باید به شکلی صادقانه و شفاف نقاط ضعف آن را نیز متذکر شد. بدین‌صورت از مشکلاتی مانند نارضایتی خریداران و ضربه خوردن به اعتبار برند جلوگیری به‌عمل می‌آید.

انواع تولید محتوای سئو شده

تولید محتوای سئو شده با هوش مصنوعی؛ مضر یا مفید؟

یکی از ترندهای روز دنیا در حوزه سئو و تولید محتوا، تولید محتوا با استفاده از هوش مصنوعی است. امروزه مدل‌های زبانی مانند Chat-GPT این قابلیت را دارند که برحسب پرامپتی که به آن‌ها داده می‌شود، محتوای مورد نظر را تولید کنند. اما چیزی که همیشه پیرامون تمامی مدل‌های هوش مصنوعی مشکل‌زا می‌شود، این است که این مدل‌ها برای تولید محتوا، از محتواهایی الگو می‌گیرند که در گذشته تولید شده‌اند. در واقع هوش مصنوعی توانایی خلق یک محتوای کاملا تازه را ندارد.

نکته‌ای که بارها گوگل روی آن تاکید کرده است، این است که نه‌تنها محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، بلکه هر محتوایی که داده‌های جدیدی را برای ارائه نداشته باشد و صرفا اطلاعات قبلی را در قالبی جدید عرضه کند، مورد تایید نیست و نمی‌تواند رنک خوبی را به‌دست آورد.

همان‌طور که قبل‌تر نیز اشاره کردیم، فاکتور تجربه یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سنجش کیفیت یک محتوا است. وقتی که از تجربه صحبت می‌کنیم، منظور ما تجربه‌ای تازه است که برای اولین بار مطرح می‌شود؛ نه تجربه‌ای تکراری که بسیاری از محتوانویسان دیگر نیز به آن پرداخته‌اند. این امر باعث می‌شود که تولید محتوا بدون استفاده از هوش مصنوعی و به شکل کاملا انسانی، فاکتوری مهم در پیشرفت وبسایت درنظر گرفته شود.

چقدر طول می‌کشد تا سئو کردن یک سایت موفق شود؟

یکی از سوالاتی که در ذهن بسیاری از افراد به‌وجود می‌آید، این است که در صورت رعایت تمامی اصول سئو و بهینه‌سازی وبسایت و تولید محتوای یونیک و انسان‌نویس، چقدر طول می‌کشد تا نتیجه‌ای که مدنظر بوده است حاصل شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تخمین نتیجه‌بخشی سئو سایت تا میزان زیادی به حوزه رقابت آن بستگی دارد.

برای مثال در صورتی که بخواهید برای کلمه‌ای مانند «خرید و فروش خودرو در سپاهان شهر اصفهان» رتبه بگیرید، قطعا به تلاش کم‌تری نسبت به رتبه گرفتن برای کلمه «خرید موبایل» نیاز دارید. چراکه برای کلمه اول رقابت چندانی وجود نداشته و سایت‌های زیادی وجود ندارند که درمورد آن تولید محتوا کرده باشند.

به‌طورکلی سئو و تولید محتوا را می‌توان نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدت دانست؛ نوعی سرمایه‌گذاری که شاید در چند ماه اول نتیجه‌ای را در پی نداشته باشد، اما بعد از گذشت زمان دستاوردها به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کنند.

مشکل بهینه‌سازی بیش از حد در سئو

بهینه‌سازی بیش از حد در سئو به شرایطی گفته می‌شود که بدون سنجش و به‌صورت ناگهانی، کارهای زیادی برای بهینه کردن یک وبسایت انجام می‌شوند. این امر شاید در نگاه اول مفید به‌نظر برسد اما وقتی که کمی دقیق‌تر به آن نگاه کنید، متوجه می‌شوید که وقتی مجموعه زیادی از فعالیت‌ها برای بهینه‌سازی انجام می‌شوند، حتی در صورتی که کاملا مفید بوده و ترافیک ارگانیک سایت را افزایش دهند، فرصت بررسی تک‌به‌تک کارها از بین می‌رود.

در دنیای سئو و تولید محتوا سنجش دائمی وبسایت و میران نتیجه‌بخشی هر عملی که انجام شده است یکی از مهم‌ترین کارها است. وقتی که صرفا یک تغییر جزئی در سایت انجام می‌شود، این امکان وجود دارد که نتیجه آن سنجیده شده و میزان ارزشمند بودنش مشخص شود؛ اما وقتی که مجموعه‌ای از کارها انجام می‌شوند، هیچ داده‌ای پیرامون این موضوع که نتیجه حاصل‌شده مرتبط با کدام‌یک از این کارها است وجود نخواهد داشت. به‌همین‌دلیل است که در سئو، باید آهسته و پیوسته پیش رفت و به‌صورت همزمان، هر نتیجه مثبت یا منفی که حاصل می‌شود را آنالیز کرد.

مدت‌زمان یادگیری سئو و تولید محتوا

در صورتی که می‌خواهید سایت‌تان را خودتان بهینه‌سازی کنید، لازم است که با یک‌سری اصول اولیه آشنا باشید تا بتوانید پایه‌ریزی فرآیند خود را به شکلی صحیح انجام دهید.

اگر که پشت کار خوبی داشته باشید، می‌توانید در حدود ۶ ماه به مباحث کلیدی و نکات اصلی سئو مسلط شوید‌. همچنین لازم است که مقداری هم درمورد اصول بازاریاب دیجیتال مطالعه کنید تا دید گسترده‌تری را نسبت به این حوزه به‌دست آورید.

به‌طورکلی بخش مهمی از فرآیند یادگیری سئو و تولید محتوا، کسب تجربه و تلاش برای درس گرفتن از اشتباهات یا کارهای خوبی است که برای بهینه‌سازی سایت انجام شده‌اند. اگر که محتوایی را منتشر کرده‌اید که بازخورد خوبی داشته است، به دنبال این سوال باشید که چه چیزی باعث این بازخورد خوب شده؟ و اگر که یکی از محتواهایی که منتشر کرده‌اید نتوانسته که نتایج خوبی را به‌دست آورد، به دنبال این سوال باشید که چه ویژگی‌هایی از آن محتوا باعث شده تا عملکرد خوبی حاصل نشود؟ بدین‌شکل می‌توانید به‌صورت گام‌به‌گام و مستمر، تجربه کسب کرده و مهارت خود در سئو را افزایش دهید.

هزینه سئو کردن یک وبسایت

هزینه سئو کردن یک وبسایت بسیار متغیر است و همان‌طور که حوزه فعالیت، مدت‌زمان مورد نیاز برای نتیجه‌بخشی سئو را مشخص می‌کرد، همین فاکتور در هزینه‌های بهینه‌سازی وبسایت نیز تاثیر می‌گذارد. طبیعی است که هرچقدر حوزه رقابت یک سایت سنگین‌تر باشد، علاوه‌بر هزینه‌های جانبی، دستمزد بالاتری نیز توسط کارشناس سئو دریافت شود؛ چراکه به صرف وقت و دقت بیشتری نیاز است.

قبل از این‌که پروژه سئو خود را برون‌سپاری کنید، بهتر است که انتظارات و بودجه‌ای که در دست دارید را مشخص کرده و با کارشناسان مختلف پیرامون وضعیتی که در آن قرار دارید مشورت کنید. بعد از مشورت‌های کافی، قطعا قادر خواهید بود که بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کنید.

هزینه تولید محتوا سایت

یکی از بخش‌های دیگری که در بودجه‌بندی سئو سایت خود باید درنظر بگیرید، قیمت تولید محتوا است. همان‌طور که گفته شد تولید محتوا نقشی کلیدی در بهبود سئو داخلی سایت ایفا کرده و لازم است که به‌شکلی کاملا حرفه‌ای به آن پرداخته شود.

برای تولید محتوای سایت دو راه کلی پیش‌روی‌تان وجود دارد:

  • تشکیل تیم تولید محتوا
  • برون‌سپاری تولید محتوا به شرکت‌های متخصص

در حالت اول، لازم است که آگهی استخدام محتوانویس منتشر کرده سپس رزومه‌ها، نمونه‌کارها و قیمت‌های پیشنهادی را مورد بررسی قرار دهید. این کار دو عیب کلی دارد. یکی این‌که زمان زیادی را می‌طلبد، و یکی این‌که کنترل و مدیریت منابع انسانی بر عهده خودتان خواهد بود.

در نقطه مقابل، با برون‌سپاری تولید محتوای سایت به شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، می‌توانید این بار را از روی دوش خود برداشته و در عین دریافت محتواهایی باکیفیت و حرفه‌ای، تمرکز خود را بر سایر جنبه‌های دیجیتال مارکتینگ قرار دهید. البته درنظر داشته باشید که انتخاب یک شرکت مناسب نیز امری کلیدی است. در این مورد، پلتفرم تولید محتوا گزاره را پیشنهاد می‌کنیم که یکی از حرفه‌ای‌ترین و به‌روزترین پلتفرم‌های تولید محتوا سایت در ایران به‌حساب می‌آید‌.

هزینه‌های بک‌لینک و انتشار رپورتاژ آگهی

مورد دیگری که پیرامون قیمت سئو سایت باید به آن دقت کنید، هزینه‌هایی است که انتشار بک‌لینک و رپورتاژ در پی دارد. امروزه سئو خارجی یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های بهینه‌سازی سایت محسوب شده و معمولا هزینه زیادی را نیز می‌طلبد؛ به‌همین‌دلیل است که باید قبل از شروع پروژه، نگاهی به قیمت‌های بک‌لینک و رپورتاژ نیز داشته باشید.

هزینه‌های سئو و تولید محتوا

جمع‌بندی؛ سئو و تولید محتوا

سئو و تولید محتوا کلیدی‌ترین ستون دیجیتال مارکتینگ هستند و هر برند اینترنتی، باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشد. پیروی از آخرین اصول سئو و تولید محتوای درجه‌‌یک، می‌تواند در یک زمان معقول برند دیجیتال را با رشد قابل توجهی مواجه کند؛ اما در صورتی که این فرآیند به شکلی اصولی پیش نرود، نه‌تنها سودی حاصل نخواهد شد، بلکه زمان و بودجه نیز هدر خواهد رفت.

در این مطلب سعی کردیم تا مهم‌ترین مباحث پیرامون سئو و تولید محتوا را پوشش دهیم. پیشنهاد می‌کنیم که شما نیز با درنظر گرفتن این نکات، روزبه‌روز کسب‌وکار اینترنتی خود را توسعه دهید.

مقالات مرتبط

قطع شدن ChatGPT؛ وقتی زندگی دیجیتال ما هم متوقف می‌شود

اگر در تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۲۵ تلاش کردید با ChatGPT تمرین ورزشی…

۲۳ خرداد ۱۴۰۴

راهکارهای سازمانی مایکروسافت؛ ستون فقرات زیرساخت‌های حرفه‌ای با لایسنس اورجینال

MicrosoftIran.net، انتخاب مطمئن برای ارتقاء امنیت، کارایی و پایداری زیرساخت سازمانی در…

۲۳ خرداد ۱۴۰۴

چرا مرورگر Brave بهترین گزینه در دنیای وب است؟

امروزه رقابت در میان مرورگرهای اینترنتی به‌شدت داغ شده است، اما من…

۲۲ خرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید