صفحه اصلی > معرفی و بررسی : سوزوکی چگونه با موتورسیکلت روتاری RE5 می‌خواست شهرت مزدا را بدزدد؟

سوزوکی چگونه با موتورسیکلت روتاری RE5 می‌خواست شهرت مزدا را بدزدد؟

موتورسیکلت روتاری سوزوکی RE5

در دهه ۱۹۶۰، زمانی که NSU اولین خودروهای روتاری مانند Wankel-Spider و Ro-80 را عرضه کرد، مزدا نیز با مجوز استفاده از موتور وانکل، نام خود را به عنوان پیشگام در توسعه این فناوری ثبت کرد. اما در حالی که همه مزدا را با موتور روتاری می‌شناسند، کمتر کسی می‌داند که سوزوکی نیز یکی از برندهای ژاپنی بود که این موتور را در قالب موتورسیکلت روتاری سوزوکی RE5 وارد بازار کرد؛ موتوری خاص، نادر و فراموش‌نشدنی.

تولد یک ایده متفاوت: موتورسیکلت روتاری سوزوکی RE5

در دهه ۱۹۷۰، طراحی یکنواخت موتورسیکلت‌های ژاپنی موسوم به UJM بازار را اشباع کرده بود. در این میان، سوزوکی تصمیم گرفت متفاوت عمل کند و با کمک طراحی جورجتو جوجیارو، مهندس معروف خودروهای دلوورین و لوتوس، موتورسیکلتی با موتور وانکل روانه بازار کند. نتیجه، مدل RE5 شد؛ موتورسیکلتی که نه فقط از نظر عملکرد، بلکه از نظر طراحی نیز منحصربه‌فرد بود.

موتورسیکلت روتاری سوزوکی RE5

ویژگی خاص: موتور روتاری وانکل

برخلاف موتورهای پیستونی سنتی، سوزوکی در RE5 از یک موتور روتاری با روتور چرخان استفاده کرد. این نوع موتور تعداد قطعات متحرک کمتری داشت، اما سیستم خنک‌کنندگی پیچیده‌ای نیاز داشت چون دمای اگزوز به ۱۷۰۰ درجه فارنهایت می‌رسید. سه پمپ روغن، سیستم خنک‌کننده آبی و رادیاتورهای متعدد از جمله بخش‌هایی بودند که عملکرد موتور را تضمین می‌کردند. همچنین، کاربراتور Mikuni دو مرحله‌ای و سیستم جرقه‌زنی خاص، از جمله نوآوری‌های این مدل بودند.

طراحی متفاوت برای محصولی متفاوت

برای اینکه RE5 از سایر موتورسیکلت‌های زمان خود متمایز باشد، طراحی آن به جورجتو جوجیارو سپرده شد. او با قرار دادن پانل‌های خاص، رادیاتور بزرگ و داشبورد استوانه‌ای با درپوش، ظاهری آینده‌نگرانه به RE5 بخشید. البته این طراحی در نسخه ۱۹۷۶ کمی ساده‌تر شد.

موتورسیکلت روتاری سوزوکی RE5

چرا RE5 شکست خورد؟

با وجود عملکرد نرم، گشتاور مناسب و صدای خاص، RE5 نتوانست در بازار موفق باشد. خریداران نسبت به موتور روتاری بی‌اعتماد بودند و پیچیدگی سیستم فنی نیز تعمیر آن را دشوار می‌کرد. سوزوکی حتی پیشنهاد تعویض موتور در صورت بروز مشکل در سال اول را داد، اما بازار همچنان محتاط بود. تنها ۶۳۵۰ دستگاه از این مدل بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ تولید شد.

مقایسه فنی با رقبا

مدل قدرت (اسب‌بخار) گشتاور (پوند-فوت) وزن (پوند)
BMW R90/6 60 53 462
Honda CB750 67 44 479
Kawasaki Z1 82 54.3 546
Suzuki RE5 62 55 556

قیمت و بازار امروز

امروزه موتورسیکلت روتاری سوزوکی RE5 یکی از مدل‌های خاص و قابل‌دسترس در بازار کلاسیک‌ها است. طبق داده‌های Hagerty:

وضعیت قیمت تقریبی (دلار)
معمولی ۳۶۰۰
خوب ۶۹۰۰
عالی ۱۰,۰۰۰
نمایشگاهی ۱۳,۶۰۰

قیمت میانگین فروش در سایت Bring a Trailer حدود ۸,۳۰۰ دلار بوده است، هرچند برخی مدل‌ها تا ۱۶,۶۵۰ دلار هم فروخته شده‌اند.

سوزوکی تنها نبود

سوزوکی تنها برند علاقه‌مند به موتور روتاری نبود. نورتون بریتانیا نیز در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ چند مدل از جمله Classic، Commander و F1 را با موتور روتاری روانه بازار کرد. این موتورها در مسابقات مانند Isle of Man TT نیز موفق ظاهر شدند، اما مشکلات حرارتی و هزینه‌های نگهداری بالا، مانع از تداوم تولید شدند.

موتورسیکلت روتاری سوزوکی RE5

جمع‌بندی

موتورسیکلت روتاری سوزوکی RE5 نمادی از جسارت در مهندسی ژاپنی است. هرچند عمر کوتاهی داشت، اما یادگاری است از دورانی که برندها تلاش می‌کردند قواعد بازی را تغییر دهند. اگر به دنبال موتورسیکلتی خاص، نایاب و پر از تاریخ هستید، RE5 یک گزینه فراموش‌نشدنی است.

مقالات مرتبط

پایین ترین قیمت انواع توری پرسی، قنس و پایه فنس، سیم خاردار در حصار آنلاین

وقتی می‌خواهید برای حصارکشی یا ایمن‌سازی محوطه تصمیم بگیرید، سؤال اصلی همیشه…

۱۸ آبان ۱۴۰۴

شماره باربری فرشاد ترابر حامد | ارزان‌ترین باربری تهران

باربری آسان با شرکت باربری فرشاد ترابر حامد هر روزه میلیون‌ها بسته…

۱۷ آبان ۱۴۰۴

باغ خوراکی تزئینی (Foodscaping)؛ یک تیر و دو نشان

فودسکیپینگ (Foodscaping) رویکردی نوین در طراحی فصای سبز و داشتن یک باغ…

۱۷ آبان ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید